autor tekstu: Julia Kijewska


Xavier Dolan to jeden ze współczesnych twórców, obok którego nie da się przejść obojętnie. Kanadyjski reżyser ma zaledwie 28 lat, a na swoim koncie już 7 filmów. Mimo ogromnych sukcesów każdego z nich, Dolan nie osiadł na laurach. Nie tak dawno premierę miał film ,,To tylko koniec świata” (laureat prestiżowej nagrody Grand Prix w Cannes), a młody twórca znów zabiera się do pracy. W 2018 możemy spodziewać się „The Death and Life of John F. Donovan”, do którego zdjęcia właśnie trwają.

Złote dziecko kina – przekrój przez twórczość Xaviera Dolana

Wszystko zaczęło się w 2009 roku. Xavier Dolan zadebiutował wówczas filmem ,,Zabiłem moją matkę”, który opowiada o trudnej relacji matki z synem.

Główny bohater, szesnastoletni Hubert, desperacko próbuje odciąć pępowinę, na każdym kroku podkreślając swoją niezależność, nienawiść, a nawet obrzydzenie wobec rodzicielki. Nastolatek prowokuje konflikty, posuwając się do coraz to bardziej radykalnych działań – symbolicznie pragnie uśmiercić swoją matkę.

Ta także nie pozostaje mu dłużna, nie mogąc pogodzić się z jego młodzieńczym buntem. Nie słucha, nie akceptuje, nie stara się zrozumieć. Oboje gubią się w niekończącej się walce, pełnej bólu i poczucia skrzywdzenia, podczas której nikt nie nosi się z zamiarem wywieszenia białej flagi.

Wyjątkowa dojrzałość artysty, który podołał w narracji tak ciężkiemu tematowi, została doceniona na wielu festiwalach filmowych.

Kadr z filmu „Zabiłem swoją matkę”.

Po ,,Zabiłem moją matkę” przyszedł czas na ,,Wyśnione miłości” czyli bezkompromisowy hołd złożony młodości i prawom jakimi się ona rządzi. Niedojrzałych jeszcze bohaterów charakteryzują intensywne emocje, bezwzględność towarzysząca walce o wyidealizowaną miłość i często bezrefleksyjne podążanie za impulsem, co według Dolana jest niejako nieodłączną częścią młodości.

Kadr z filmu „Wyśnione miłości”.

W ,,Na zawsze Laurence” młody reżyser porusza problemy tożsamości seksualnej. Mówi o stawianiu czoła naciskom społeczeństwa.  Tytułowy Laurence, mężczyzna w średnim wieku, decyduje się na transgenderowy coming out, nie do końca zdając sobie sprawę z jak poważnymi konsekwencjami swojego wyboru będzie musiał się zmagać.

Kadr z filmu „Na zawsze Laurence”.

Do motywu ciężkich relacji na płaszczyźnie matka-syn Dolan powraca w roku 2014 w filmie ,,Mama”, interpretowanym przez niektórych jako ,,rozgrzeszenie” bezlitosnej rodzicielki z ,,Zabiłem swoją matkę”.

Tutaj role się odwracają – owdowiała Diane, samotnie wychowująca szesnastoletniego Steve’a, rozpaczliwie próbuje poradzić sobie z agresywnym i mającym zaburzenia emocjonalne synem. Miłość, która nieustannie przeplata się z nienawiścią, tworzy toksyczną więź, z której oboje nie są w stanie się wyplątać i co w  konsekwencji doprowadza do obopólnego wyniszczenia.

Na czym polega fenomen Dolana? Na braku zbędnego patosu nawet przy najbardziej poważnych tematach. Na eksperymentowaniu z muzyką, łączeniu współczesnej elektroniki ze starymi hitami i klasyką. Na genialnej wizjonerskości – charakterystycznej dla każdego filmu – która sprawia, że stają się one niepowtarzalnymi wizualnymi arcydziełami.

Bez wątpienia Xavier Dolan to ,,złote dziecko kina”. Mało twórców w tak młodym wieku może pochwalić się dojrzałym spojrzeniem na świat, charakterystycznym stylem, a przede wszystkim pracowitością, dzięki której Dolan – w moim przekonaniu – będzie osiągał jeszcze więcej sukcesów.

 


Zapraszamy do śledzenia nas na Facebooku i Instagramie!

[R-slider id=”2″]

About the Author
Related Posts

Nowe Horyzonty 2024 ruszają już 18 lipca we Wrocławiu. To już 24. edycja tego święta kina, podczas...

Filmowy społecznik nie odwraca wzroku od bolesnych spraw bieżących. Ken Loach od lat przygląda się...

Powiedzieć, że mam trudną relację z filmami Christian Petzolda, to jak nic nie powiedzieć....

Leave a Reply