Romantyczna i delikatna Katarzyna (Elle Fanning) marzy o wielkiej, namiętnej miłości. Wychowana na literaturze, otoczona ciepłem i przyjaźnią wyrusza z głową pełną nadziei i oczekiwać do carskiej Rosji. Zetknięcie z rzeczywistością to więcej niż rozczarowanie. Zagubiona i samotna musi utorować sobie drogę do świetlanej przyszłości. Wielka w ironiczny i przezabawny sposób skupia się na tym etapie jej życia.
Przeczytaj także: Katarzyna Wielka
Ten serial to nie kolejna historyczna opowieść o Katarzynie Wielkiej i jej poczynaniach na rosyjskim tronie. Fascynująca postać jest inspiracją dla wielu twórców i mam wrażenie, że doskonale spełnia się jako ucieleśnienie feministycznej idei. Po poprawnej produkcji Katarzyna Wielka z Helen Mirren, twórcy Wielkiejzdecydowali się na nieco bardziej absurdalny i satyryczny ton. Ściągnęli Katarzynę z pomnika i pokazali wariację na temat jej pierwszych lat na dworze.
Kąśliwy brytyjski humor wylewa się z ekranu, króluje ironia i przerysowanie, a postaci pełne są ludzkich ułomności. I choć narysowane grubą kreską, doskonale odnajdują się w tej formule. W Wielkiej znajdujemy się na osiemnastowiecznym dworze, ale język, pragnienia i energia się bardzo współczesne.
Całość zaczyna się od przybycia Katarzyny do Rosji i poznania przyszłego męża – cara Piotra (Nicholas Hoult). Szybko okazuje się, że romantyczna relacja jest niedoścignionym marzeniem, a jej europejskie ideały nie do końca pasują do dworskiej rzeczywistości. Młoda dziewczyna znajduje wsparcie u swojej pokojówki Marial (Phoebe Fox), carskiego urzędnika i kochanka Leo. Rozpoczyna się knucie, jak pozbyć się lekko niestabilnego i egoistycznego władcy.
Przeczytaj także: Mrs. America
Elle Fanning jest świetna jako młodziutka dziewczyna, której przychodzi stawić czoła brutalnej rzeczywistości. Osamotniona rośnie w siłę, a każde rozczarowanie przynosi jej nową energię do działania. Fanning świetnie pokazuje transformację swojej bohaterki i drogą, jaką przebywa od naiwnej trzpiotki do zdolnej do manipulacji kobiety. Wraz z Nicholasem Houltem mają świetną ekranową energię zbudowaną na przeciwnościach. Car Piotr w wykonaniu aktora jest neurotyczny, zbudowany na lękach i wątpliwościach, które maskuje siłą.
Wielka to pełna ironii opowieść o zagubieniu i dochodzeniu do władzy. Katarzyna musi pokonać kościół, pokrzyżować plany wojsku i przekonać do siebie dwór, by zasiąść na tronie. Intryga rozwija się w idealnym tempie, a barwność rosyjskiego dworu skutecznie przyciąga uwagę. Dworskie potyczki przyprawiają o zawroty głowy, a pomysłowość twórców zasługuje na uśmiech radości. Jedno jest pewne – Elle Fanning jest wielka i przede wszystkim dla niej warto zobaczyć ten serial.