Coraz częściej staram się nadrabiać moje braki w kinie azjatyckim. Z braku czasu różnie bywa z odkopywaniem filmów godnych uwagi, ale ostatnio moje oczy zwróciły się w kierunku kinematografii koreańskiej. Właśnie z tego kraju pochodzą twórcy, którzy zdobyli moje serce na festiwalach. Od tego czasu nie mogę przegapić premiery produkcji wyreżyserowanej przez Chan-wook Parka czy Kim Ki-duka. Wraz z premierą thrillera Człowiek bez pamięci wybrałam 10 filmowych propozycji wartych obejrzenia.
Oto top 10: kino koreańskie!
Służąca, reż. Chan-wook Park
Park myli tropy, daje różne możliwości interpretacji i podążania za postaciami, a przy tym gwarantuje intelektualną i wizualną przygodę. Służąca opowiada o manipulacji,a reżyser opanował tę sztukę do perfekcji. Sprawia, że podążamy za jego narracją i zauroczeni pięknem opowieści, dajemy się wywieść w pole. Czysta przyjemność bycia oszukiwanym. ~ Małgorzata Czop dla fdb.pl
Oldboy, reż. Chan-wook Park
Oldboy to drugi film z trylogii zemsty koreańskiego twórcy. Oh Dae-su zdaje się prowadzić całkiem normalne i ustabilizowane życie. Ma żonę i małą córkę, jednak zostaje uprowadzony w dniu jej urodzin. Budzi się w mieszkaniu, które jest całkowicie odcięte od świata. Jedynym oknem na świat jest telewizor. Oh Dae-su uczy się wielu nowych rzeczy, spisuje pamiętniki i planuje zemstę. W tym więzieniu spędza 15 lat, gdy zostaje wypuszczony, dowiaduje się, że ma zaledwie kilka dni na poznanie prawdy. Staje przed wyborem: zemsta, czy wiedza o tym, dlaczego?
Wiosna, lato, jesień, zima i… wiosna, reż. Kim Ki-duk
Filozoficzna opowieść o ludzkim życiu. Głównymi bohaterami są dwaj buddyjscy mnisi żyjący na odludziu w małej świątyni. Młody dopiero wchodzi w życie poznając prawdy niesione przez wielowiekową kulturę. Stary – jest jego duchowym nauczycielem. Pełen młodzieńczych namiętności uczeń, nie zawsze będzie zgadzał się z surowymi zasadami mistrza. Film jest podzielony na pięć części – pór roku. Ich przemijanie symbolizuje życie człowieka w całej swej intensywności: od narodzin po śmierć, od miłości po cierpienie.
Braterstwo broni, reż. Je-gyu Kang
Cała historia związana jest z dwoma braćmi Jin-tae (Jang Dong-gun) oraz Jin-seck (Won Bin) którzy zostali wcieleni do wojska podczas wybuchu Wojny w Korei (25 czerwca 1950 r.). Starszy z braci robi wszystko aby ochronić swojego brata przed śmiercią, dlatego też zgłasza się na ochotnika do wszystkich misji. Młodszy brat interpretuje to jako obsesję starszego brata na punkcie chwały i sławy. Niedługo jednak pojmie jak bardzo się mylił…
Pani Zemsta, reż. Chan-wook Park
Oto historia Lee Geum-ja, pięknej i śmiertelnie niebezpiecznej młodej kobiety, na poły anioła i demona, równie spokojnej, co pełnej furii. Uczęszczając jeszcze do liceum, Geum-ja stanęła przed problemem niechcianej ciąży i zwróciła się o pomoc do człowieka najgorszego z możliwych. Zapewnił jej dach nad głową i jedzenie, lecz w zamian zażądał więcej, niż mogła się spodziewać. Gdy było po wszystkim, Geum-ja została skazana na 13 lat więzienia za morderstwo na małym chłopcu, zaś jej córka została adoptowana przez obcych ludzi.
Dekada spędzona w więzieniu nie poszła jednak na marne. Za sprawą morderstwa tego chłopca kryło się o wiele więcej, niżby wskazywało zachowanie Geum-ja, a z całą pewnością więcej, niż wiedziała policja. Te 13 lat upłynęło jej na planowaniu zemsty za to, przez co musiała przejść – zawieraniu sojuszy z współwięźniami i konstruowaniu misternej intrygi.
Świeżo po wyjściu z więzienia, przepełniona chęcią zemsty, Geum-ja zatrudnia się w piekarni i zaczyna wprowadzać w życie swój złożony plan. Kobiety, z którymi siedziała w więzieniu, także zostały z niego zwolnione, a każda z nich ma do odegrania ważną rolę. Wszystko toczy się właściwym torem, a Geum-ja jest gotowa, by zrealizować swoje zamierzenia, gdy nagle odnajduje swoją straconą przed laty córkę.