Właśnie rozpoczął się festiwal filmowy w Toruniu. Tofifest zbiera wszystko, co najlepsze – niebywałą atmosferę, spotkania z twórcami, fenomenalne wydarzenia towarzyszące i co najważniejsze filmy, których nie można przegapić. W programie znajduję się przegląd polskiego kina oraz światowe produkcje. W związku z tym, że trwa tylko 8 dni, a możliwości wyboru jest tak wiele, postanowiłam przedstawić Wam moje MUST SEE!
53 wojny, reż. Ewa Bukowska
7 uczuć, reż. Marek Koterski
Córka trenera, reż. Łukasz Grzegorzek
Dogman, reż. Matteo Garrone
Dzika grusza, reż. Nuri Bilge Ceylan
Bohater Dzikiej gruszy, absolwent pedagogiki Sinan, przed ostatnimi egzaminami wraca do rodzinnego Çan w północno-zachodniej Turcji. Jako przybysz z większego miasta z mieszanką niechęci i pobłażania patrzy na prowincjonalną społeczność, którą opuścił przed laty. Stopniowo jednak życie w Çan angażuje go coraz bardziej, a marzenia o sukcesie i karierze pisarza okazują się coraz trudniejsze do urzeczywistnienia.
Lato, reż.Kirill Serebrennikov
Lato 1981. Leningrad żyje w rytm melodii ze szmuglowanych z Zachodu płyt Davida Bowiego, Blondie, Lou Reeda, T-Rex czy Sex Pistols. Majk jest gwiazdą undergroundowej sceny muzycznej i królem klubu rockowego, gdzie młodzież zmuszona jest słuchać koncertów na siedząco i w ciszy. Poszaleć można jedynie za zamkniętymi drzwiami mieszkania, podczas prywatnych występów. Wiktor dopiero zaczyna swoją przygodę ze sceną, ale ma talent, przyciągającą wzrok urodę oraz pisze świetne teksty. Tych dwóch połączy nie tylko miłość do muzyki, ale i do Nataszy — mądrej i pięknej żony Majka. Losy tego trójkąta stanowią oś filmu Lato: zanurzonej w czerni i bieli (z nagłymi wybuchami kolorów) historii o miłosnym i artystycznym rozkwicie.
Miłość Astrid, reż. Pernille Fischer Christensen
Nie obchodzi mnie czy przejdziemy do historii jako barbarzyńcy, reż. Radu Jude
„Nie obchodzi mnie, czy przejdziemy do historii jako barbarzyńcy”. Te słowa, wypowiedziane przez marszałka Iona Antonescu w rumuńskiej Radzie Ministrów latem 1941 r., rozpoczęły czystki etniczne na froncie wschodnim. Fabuła koncentruje się wokół młodej reżyserki teatralnej Mariany Marin, która próbuje przeprowadzić rekonstrukcję zdobycia Odessy w 1941 r. przez rumuńską armię, co doprowadziło do zamordowania tysięcy Żydów. Ambitna i dociekliwa twórczyni spotyka się jednak z ostracyzmem ze strony własnych aktorów, a także z naciskami ze strony lokalnego urzędnika Movili.
Nina, reż. Olga Chajdas
Złe wychowanie Cameron Post, reż. Desiree Akhavan
Opowieść koncentruje się wokół losów tytułowej bohaterki ― Cameron Post, nastolatki z Montany, której rodzice giną w wypadku samochodowym. W tym samym czasie dojrzewająca dziewczyna odkrywa swój homoseksualizm. Cameron trafia pod opiekę babki ze strony ojca oraz konserwatywnej ciotki Ruth. Kiedy krewni nakrywają dziewczynę w niedwuznacznej sytuacji z jej najbliższą przyjaciółką Coley, bohaterka zostaje wysłana na specjalny obóz, gdzie ma przejść tzw. „terapię konwersyjną” i nauczyć się „właściwych ról płciowych”. Cameron poznaje tam nowych przyjaciół, z pomocą których postanawia zawalczyć o własne życie i przekonania…