Ostatni rok nie należy do najłatwiejszych dla Hollywood. Nie odbyła się żadna z zaplanowanych wielkich premier, kina są zamknięte, a większość produkcji od razu trafia na platformy VOD. Amerykańska Akademia Sztuki i Wiedzy Filmowej przełożyła lutową galę na kwiecień z nadzieją, że sytuacja pandemiczną się odmieni. Niestety, warunki wciąż pozostaje bez zmian. Gala obędzie się w okrojonej wersji, czerwony dywan został radykalnie zmniejszony, a wszystkie imprezy okołooscarowe odwołane.
W tym roku Dolby Theater, który może zmieścić ponad 3000 osób i od 2001 roku jest miejscem wręczenia Złotych Rycerzy, nie był epicentrum wydarzeń. Union Station stało się głównym miejscem show.
Za całą galę był odpowiedzialny Steven Soderbergh.
OSCARY 2021
NAJLEPSZY FILM
“The Father”
“Judas and the Black Messiah”
“Mank”
“Minari”
“Nomadland”
“Obiecująca. Młoda. Kobieta”
“Sound of Metal”
“Proces Siódemki z Chicago″
NAJLEPSZY REŻYSER
Thomas Vinterberg (“Na rauszu”)
David Fincher (“Mank”)
Lee Isaac Chung (“Minari”)
Chloe Zhao (“Nomadland”)
Emerald Fennell (“Obiecująca. Młoda. Kobieta”)
NAJLEPSZY AKTOR PIERWSZOPLANOWY
Riz Ahmed (“Sound of Metal”)
Chadwick Boseman (“Ma Rainey’s Black Bottom”)
Anthony Hopkins (“The Father”)
Gary Oldman (“Mank”)
Steven Yeun (“Minari”)
NAJLEPSZA AKTORKA PIERWSZOPLANOWA
Viola Davis (“Ma Rainey’s Black Bottom”)
Andra Day (“The United States vs. Billie Holiday”)
Vanessa Kirby (“Cząstki kobiety”)
Frances McDormand (“Nomadland”)
Carey Mulligan (“Obiecująca. Młoda. Kobieta”)
NAJLEPSZY AKTORKA DRUGOPLANOWA
Maria Bakalova (“Borat Subsequent Moviefilm”)
Glenn Close (“Elegia dla bidoków”)
Olivia Colman (“The Father”)
Amanda Seyfried (“Mank”)
Youn Yuh-jung (“Minari”)
NAJLEPSZY AKTOR DRUGOPLANOWY
Sacha Baron Cohen (“Proces Siódemki z Chicago”)
Daniel Kaluuya (“Judas and the Black Messiah”)
Leslie Odom Jr. (“One Night in Miami”)
Paul Raci (“Sound of Metal”)
Lakeith Stanfield (“Judas and the Black Messiah”)
NAJLEPSZY SCENARIUSZ ORYGINALNY
Will Berson, Shaka King, Keith Lucas, and Kenny Lucas (“Judas and the Black Messiah”)
Lee Isaac Chung (“Minari”)
Emerald Fennell (“Obiecująca. Młoda. Kobieta”)
Derek Cianfrance, Abraham Marder, Darius Marder (“Sound of Metal”)
Aaron Sorkin (“Proces Siódemki z Chicago”)
NAJLEPSZY SCENARIUSZ ADAPTOWANY
Sacha Baron Cohen and Co-Writers (“Borat Subsequent Moviefilm”)
Florian Zeller and Christopher Hampton (“The Father”)
Chloe Zhao (“Nomadland”)
Kemp Powers (“One Night in Miami”)
Ramin Bahrani (“Biały tygrys”)
NAJLEPSZY FILM MIĘDZYNARODOWY
“Na rauszu”
“Better Days”
“Collective”
“The Man Who Sold His Skin”
“Quo Vadis, Aida?”
NAJLEPSZA MUZYKA ORYGINALNA
“Da 5 Bloods”
“Mank”
“Minari”
“News of the World”
“Co w duszy gra”
NAJLEPSZA PIOSENKA
“Fight For You” from “Judas and the Black Messiah”
“Hear My Voice” from “Proces Siódemki z Chicago”
“Husavik” from “Eurovision Song Contest: The Story of Fire Saga”
“lo Sì (Seen)” from “The Life Ahead (La Vita Davanti a Se)”
“Speak Now” from “One Night in Miami…”
NAJLEPSZE EFEKTY SPECJALNE
“Love and Monsters”
“The Midnight Sky”
“Mulan”
“The One and Only Ivan”
“Tenet”
NAJLEPSZA SCENOGRAFIA
“The Father”
“Ma Rainey’s Black Bottom”
“Mank”
“News of the World”
“Tenet”
NAJLEPSZA CHARAKTERYZACJA
“Emma”
“Elegia dla bidoków”
“Ma Rainey’s Black Bottom”
“Mank”
“Pinocchio”
NAJLEPSZE KOSTIUMY
“Emma”
“Ma Rainey’s Black Bottom”
“Mank”
“Mulan”
“Pinocchio”
NAJLEPSZE ZDJĘCIA
Sean Bobbitt (“Judas and the Black Messiah”)
Erik Messerschmidt (“Mank”)
Dariusz Wolski (“News of the World”)
Joshua James Richards (“Nomadland”)
Phedon Papamichael (“Proces Siódemki z Chicago”)
NAJLEPSZY MONTAŻ
“The Father”
“Nomadland”
“Obiecująca. Młoda. Kobieta”
“Sound of Metal”
“Proces Siódemki z Chicago”
NAJLEPSZY DŹWIĘK
“Greyhound”
“Mank”
“News of the World”
“Co w duszy gra”
“Sound of Metal”
NAJLEPSZY DŁUGOMETRAŻOWY FILM ANIMOWANY
“Naprzód”
“Over the Moon”
“Shaun the Sheep Movie: Farmageddon”
“Co w duszy gra”
“Wolfwalkers”
NAJLEPSZY PEŁNOMETRAŻOWY FILM DOKUMENTALNY
“Collective”
“Crip Camp”
“The Mole Agent”
“My Octopus Teacher”
“Time”
NAJLEPSZY KRÓTKOMETRAŻOWY FILM DOKUMENTALNY
“Colette”
“A Concerto Is a Conversation”
“Do Not Split”
“Hunger Ward”
“A Love Song for Latasha”
NAJLEPSZY KRÓTKOMETRAŻOWY FILM AKTORSKI
“Feeling Through”
“The Letter Room”
“The Present”
“Two Distant Strangers”
“White Eye”
NAJLEPSZY KRÓTKOMETRAŻOWY FILM ANIMOWANY
“Burrow”
“Genius Loci”
“If Anything Happens I Love You”
“Opera”
“Yes-People”