Rodziny królewskie wzbudzają spore zainteresowanie. Tajemnicze życie monarchiń i monarchów pobudza wyobraźnię. Dworskie intrygi, układ sił i manipulacje na szczycie władzy wzbudzają dreszczyk emocji. Kino wielokrotnie sięgało po opowieści o królach. Zatapiało się w meandry ludzkich relacji, a także potyczek pomiędzy państwami. A jak na dworach wypadają kobiety? Jakie są najlepsze filmowe królowe? Silne, pomysłowe, kreatywne i sprytne. Oto najciekawsze produkcje z władczyniami w roli głównej.
Faworyta
Yorgos Lanthimos opowiada o królowej Annie Stuart, która w XVIII wieku władała Anglią, Szkocją i Irlandią. Skupia się na jej relacjach z hrabiną Sarah Churchill oraz jej protegowaną Abigail.
Anna (Olivia Coleman) jest niepewna siebie, świadoma swoich ułomności i pozbawiona krzty werwy do działania i władania krajem. Bez reszty oddaje się Sarah (Rachel Weisz), która szturmem zjednała sobie połowę dworu i zdobyła jej serce. Wodzi schorowaną władczynię za nos, prowadzi niebezpieczną zabawę w kotka i myszkę. W odpowiednich momentach pokazuje siłę i uległość, odgrywając przyznane jej role. Wszystko się zmienia, kiedy na dworze pojawia się jej kuzynka – Abigail (Emma Stone). Zubożała szlachcianka ma jasny cel – odzyskać pozycję i władzę. To intrygujące przedstawienie dworskich intryg i rozgrywania polityki przez prywatne korzyści oraz zobowiązania. Olivia Coleman stworzyła portret zagubionej królowej, która wpada w sidła własnych słabości.
Kleopatra
Udramatyzowana wersja historycznych wydarzeń z czasów starożytnych władców. Epicka opowieść o losach królowej Egiptu, pięknej Kleopatrze i jej dążeniu do wzmocnienia potęgi swojego państwa poprzez pozbawienie dominacji Cesarstwa Rzymskiego. Kiedy jednak w grę zaczyna wchodzić miłość Juliusza Cezara i Marka Antoniusza, potężna kobieta popełnia błąd strategiczny i przegrywa, a po jej tragicznej śmierci Egipt włączony został do Imperium Rzymskiego.
Królowa
Latem 1997 roku wiadomość o śmierci księżnej Diany wstrząsa brytyjską opinią publiczną. Kiedy prasa zaczyna atakować rodzinę królewską, a tłumy składające hołd zmarłej coraz głośniej domagają się reakcji ze strony milczącego dworu, nowo wybrany premier Tony Blair staje przed ciężką próbą. Musi nie tylko załagodzić narastające napięcie społeczne, lecz przede wszystkim przekonać królową, Elżbietę II, ostoję konserwatyzmu do złamania nienaruszalnych zasad monarchii.
Helen Mirren wcieliła się w królową Elżbietę II.
Maria Antonina
Zdobywczyni Oscara Sofia Coppola zrealizowała świeżą i oryginalną wersję opowieści o życiu niezwykle barwnej postaci historycznej, legendarnej, młodziutkiej królowej Francji, Marii Antoninie. Kirsten Dunst wcieliła się w postać Marii Antoniny, która w wieku zaledwie 14 lat została wydana za mąż za króla Francji Ludwika XVI. Za młoda i zbyt naiwna by być królową, szybko została wciągnięta w pełne intryg i skandali pałacowe życie. Szybko stała się synonimem próżności i niepohamowanej rozrzutności, zyskując przydomek Madame Deficyt.
Królowa Margot
Ślub Małgorzaty de Valois z Henrykiem z Nawarry ma położyć kres wojnie religijnej pomiędzy katolikami i protestantami. W rzeczywistości służy jednak królowej Katarzynie Medycejskiej i jej synowi, królowi Francji Karolowi IX do rozprawy z protestantami. Dochodzi do masakry w dniu św. Bartłomieja. Margot ratuje męża od pewnej śmierci…
Elizabeth
Anglia rok 1558. Wciąż młoda i pełna pasji Elżbieta z dynastii Tudorów (Cate Blanchett) po latach walki zdobywa wreszcie upragniony tron. Wśród jej dworzan znajduje się szacowny Sir William Cecil (Richard Attenborough), kochanek hrabia Leicester (Joseph Fiennes), władczy książę Norfolk (Christopher Eccleston) oraz zaufany doradca Walsingham (Geoffrey Rush). Młoda królowa musi nauczyć się postępować z rozwagą i zapomnieć o dotychczasowym życiu prywatnym, jeśli chcę utrzymać koronę Anglii… a nawet głowę.
Elizabeth: Złoty wiek
Reżyser siedmiokrotnie nominowanej do Nagrody Akademii „Elizabeth” oraz zdobywczyni statuetki Oscara i Złotego Globu w roku 2008 Cate Blanchett przedstawiają kontynuację losów Elżbiety I, królowej Anglii. Oto historia krucjaty samotnej kobiety, która zrobi wszystko, by zapanować nie tylko nad miłością, ale i własnym imperium, a nade wszystko aby umocnić wizerunek własnej osoby, jako wielbionego wzoru dla całego świata zachodniego. W filmie występują także: zdobywca Nagrody Akademii Geoffrey Rush i Clive Owen w roli sir Waltera Raleigha, odważnego podróżnika, który stanowi całkowicie nowe wyzwanie dla uczuć Elżbiety. Utkana z pasji, dramatu i zdrady, „Elizabeth: Złoty wiek” to epicka opowieść, w której nie zabraknie zapierających dech w piersiach krajobrazów, oszałamiających kostiumów i prześwietnych kreacji aktorskich.
Maria, królowa Szkotów
Barwna opowieść o burzliwym życiu charyzmatycznej Marii Stuart. W wieku 16 lat została królową Francji, dwa lata później owdowiała. Sprzeciwiając się tradycji, odmówiła ponownego zamążpójścia. Wróciła do Szkocji, gdzie odzyskała należny jej tron. Ale Szkocja i Anglia była wówczas pod władaniem królowej Elżbiety I. Obie królowe obserwowały swe poczynania z lękiem i fascynacją. Rywalki w miłości i władzy, silne kobiety w męskim świecie, toczyły podstępną grę, w której stawką była władza. I niezależność. Żadna z nich nie godziła się na rolę marionetki. Maria utrzymywała, że tron Anglii należy się jej, uznając suwerenność Elżbiety. Zdrada, rebelia i spiski na obu tronach zmieniły bieg historii.
Młoda Wiktoria
Opowieść o młodzieńczych latach wyjątkowej królowej, której panowanie przeszło do historii jako „epoka wiktoriańska”. Już jako nastolatka Wiktoria potrafiła uniezależnić się od zaborczej matki oraz jej nieprzychylnego małżonka, a w miesiąc po 18 urodzinach została królową Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii. Wkrótce potem los postawił na jej drodze księcia Alberta i serce młodej monarchini zaczęło bić szybciej. Zdając sobie sprawę, że młodzieniec jako młodszy syn pomniejszego niemieckiego księcia nie śmiałby poprosić o rękę królowej Wielkiej Brytanii, Wiktoria postanowiła przejąć inicjatywę…
The Crown
Brytyjski serial oparty na sztuce The Audience Petera Morgana, będącego również autorem scenariusza. Skupia się na panowaniu Elżbiety II od śmierci jej ojca do czasów obecnych i dotyczy nie tylko samej królowej, ale także okresu historycznego, w którym rządzi.