10. Międzynarodowy Festiwal Filmowy Hommage à Kieślowski w Sokołowsku przez całe wakacje


Jubileuszowa edycja MMF  Hommage à Kieślowski przybierze w tym roku w Sokołowsku wyjątkową formę – festiwal odbywać się będzie przez niemalże całe wakacje. Przez osiem wakacyjnych weekendów od 27 czerwca do 28 sierpnia wielbiciele kina świętować będą 80. urodziny Krzysztofa Kieślowskiego oraz trzydziestolecie premiery „Podwójnego życia Weroniki”.

Wielbiciele kina i twórczości Krzysztofa Kieślowskiego zobaczą najważniejsze pozycje filmowe z bogatego dorobku filmowego patrona festiwalu, ale ważnym elementem jego jubileuszowej odsłony będą także FILMOWE KONTEKSTY I INSPIRACJE – czyli dzieła, które tematycznie i ideowo wchodzą w dialog z twórczością polskiego mistrza. W programie festiwalu również wybór UKOCHANYCH FILMÓW KRZYSZTOFA KIEŚLOWSKIEGO oraz pokazy w ramach sekcji UCZNIOWIE KIEŚLOWSKIEGO. Projekcje uzupełnią spotkania z gośćmi – współpracownikami reżysera oraz twórcami zainspirowanymi jego filmami. Festiwalowym weekendom towarzyszyć będą recitale i spektakle, które organizatorzy będą wkrótce ogłaszać.

Festiwal rozpocznie się w dniu urodzin Krzysztofa Kieślowskiego, 27 czerwca (niedziela) w historycznym kinoteatrze Zdrowie w Sokołowsku. Przez cały dzień odbywać się będą projekcje filmów poświęconych osobie i twórczości reżysera. Uroczysty festiwalowy dzień zakończy recital Zbigniewa Zamachowskiego.

Program kolejnych projekcji został ułożony w taki sposób, aby krótkie metraże wchodziły w twórczy dialog z pełnymi metrażami. Tak, aby móc pokazać ciągłość pewnych tematów i myśli w dorobku Kieślowskiego. Na dużym ekranie zostaną pokazane między innymi filmy: „Przypadek”, „Amator”, „Podwójne życie Weroniki”, „Spokój”, „Krótki film o miłości”, „Bez końca”, „Trzy kolory. Biały” oraz „Trzy kolory. Niebieski”.

W sekcji „Ukochane filmy Krzysztofa Kieślowskiego” zostaną pokazane „La strada” Felliniego, „Muzykanci” Karabasza”, „Intymne oświetlenie” Passera oraz „Pieskie życie” Chaplina. Wybór filmów nie jest przypadkowy, czego dowodem jest chociażby połączona projekcja filmu Chaplina z „Trzy kolory. Biały”. Wielu krytyków zwracało uwagę na liczne podobieństwa między postacią Karola Karola (Zbigniew Zamachowski) i amerykańskim królem slapstickowej komedii. Edukacja filmowa za sprawą klasyki to bardzo ważna część festiwalu. Każdy film zostanie poprzedzony wstępem prelegentów.

Rok 2021 to nie tylko jubileusz 80-lecia urodzin Kieślowskiego, 25-lecia jego śmierci, ale także 30-lecie „Podwójnego życia Weroniki”. Z tej okazji organizatorzy pokażą nie tylko nagrodzony w Cannes film polskiego mistrza, ale dwa tytuły z bardzo różnych stron świata, które nawiązują do genialnego dzieła Kieślowskiego – „List miłosny” (Love Letter, Japonia, 1995) w reżyserii Shunji Iwai oraz debiut fabularny nagrodzonego Oscarem Paolo Sorrentino, „O jednego więcej” (L’ uomo in piu’, Włochy, 2001). Festiwal zaprosi również na wyjątkową projekcję kultowej „Amelii” (Le fabuleux destin d’Amélie Poulain, 2001) Jean Pierre’a Jeuneta, którą wielu badaczy ochrzciło mianem filmowej spadkobierczyni „Weroniki” Kieślowskiego. Film Jeuneta świętuje w tym roku swoje 20-lecie.

Wybrane tytuły wchodzą ze sobą w świadomy dialog. Nie tylko zestawiamy ze sobą filmy Kieślowskiego, np. „Refren” z „Bez końca”, „Tramwaj” z „Krótkim filmem o miłości” czy „Gadające głowy” i „Przypadek”. Chcemy się przyjrzeć szerszym kontekstom interpretacyjnym. Ważny dla twórczości Kieślowskiego temat kary śmierci i zbrodni powróci w nagrodzonym na zeszłorocznym Berlinale, irańskim filmie „Zło nie istnieje” (Sheytan vojud nadarad, 2020) Mohammada Rasoulofa. Ważną dyskusję na temat nierówności społecznych, wolności i emigracji, które stanowią podstawę tematyczno-filozoficzną „Białego” (Trois Colours. Blanche, 1993), pragniemy wzmocnić projekcjami takich tytułów jak „Nędznicy” (Les Misérables, Francja, 2019) Ladj Ly oraz „Po tamtej stronie” (Toivon tuolla puolen, Finlandia/Niemcy, 2017) Akiego Kaurismäkiego” – podkreśla filmoznawczyni Diana Dąbrowska, dyrektorka artystyczna festiwalu.

W progranie  nie zabraknie również filmów debiutujących twórców i twórczyń, wśród nich m.in. Kalina Alabrudzińska („Nic nie ginie”, Polska 2019) oraz Mauro Mancini („Pod tym samym niebem” [Non odiare], Włochy 2020). W ramach debiutującej na tegorocznej edycji sekcji „Uczniowie Kieślowskiego” organizatorzy pragną przyjrzeć się prężnie rozwijającej się twórczości Iwony Siekierzyńskiej, której ostatni film –„Amatorzy”, 2020 – został pokazany w konkursie głównym Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni.

Istotnym elementem programu będzie prezentacja twórczości katalońskiej reżyserki Judith Colell, uznawanej za jeden z bardziej wyrazistych głosów w nowym hiszpańskim kinie. W Sokołowsku zaplanowano pokazy z jej specjalnym udziałem „53 dni zimy”, które stworzyła pod wpływem twórczości Kieślowskiego oraz „Elisy K.”. Spotkanie z reżyserką odbędzie się 24 lipca.

Pokazy filmów, imprezy towarzyszące oraz spotkania z gośćmi będą organizowane w plenerze i w sali kinowej. W piątki odbywać się będą tylko bezpłatne pokazy plenerowe w sokołowskim parku przy Sanatorium dr. Brehmera. W razie deszczu projekcje plenerowe zostaną przeniesione do sali kinowej.

Wydarzenie swoim Honorowym Patronatem objęła Maria Kieślowska. Głównym Mecenasem 10. Festiwalu Filmowego Hommage à Kieślowski jest Fundacja Sentio, działająca na rzecz edukacji
w myśl motto „Edukacja jest jedyną trwałą drogą do zmiany”.

Więcej informacji o festiwalu znajduje się na stronie www.hommageakieslowski.pl


informacja prasowa

About the Author
Related Posts

Kryminały, komedie, dramaty, dokumenty, programy sportowe, filmy akcji, czy familijne – to tylko...

Zakończyła się 12. edycja Festiwalu Filmowego Script Fiesta. Podczas Gali zamknięcia ogłoszono...

Aborcja – temat, który polaryzuje rozmówców. Skąd się wzięła Pocahontas? Jak mówić ouchodźcach. W...

Leave a Reply