Alfonso Cuaron już na wstępie swojej siedmiooodcinkowej opowieści zaznacza, że w historiach narracja i forma odgrywają kluczowe znaczenie w konstruowaniu opinii widza. Zmienne perspektywy sprawiają, że podążamy za bohaterami, obdarzając ich sympatią albo antypatią. W Disclaimer od pierwszego momentu forma jest nieodłączonym elementem przedstawianych zdarzeń. To jeden z tych artystycznych seriali, które pochłania się z otwartymi ustami.

Disclaimer: życie w cieniu prawdy

Disclaimer zalicza gorące otwarcie. Para nastolatków uprawia seks w pociągu przemierzającym Włochy. Zachwyceni sobą uczą się swoich ciał, beztroscy i kompletnie zapatrzeni w siebie wybiegają na dwórcu w Wenecji. To mają być wakacje ich życia. Wkrótce przekonaja się, że los miał inne plany. Starszy mężczyzna porządkuje mieszkanie po zmarłej żonie. Choć minęło już 9 lat, nadal nie pogodził się ze stratą. Kobieta otrzymuje nagrodę za odkrywanie kłamstw i przemilczeń innych. Cuaron zaprasza widzów do trzech światów. Zagląda do nich niczym przez lunetę, pokazując tylko wycinki pewnej rzeczywistości. Podrzuca tropy, jak te opowieści mogą się ze sobą łączyć, ale nie spieszy się z odkrywaniem kart. Daje widzowi przestrzeń na uważne przyglądanie się i samodzielne układanie poszczególnych elementów. Dopiero z czasem coraz więcej staje się jasne. 

Ten serial to opowieść o prawdzie, ucieczce od niej i budowaniu własnej narracji świata, w którym się przebywa. Cuaron sprawnie buduje historię z różnych perspektyw, dodaje subiektywnych narratorów i skutecznie wodzi widza za nos, by subtelnie ukierunkowywać jego sympatie i antypatie. Bawi się nim i zdaje się czerpać z tego niesamowitą przyjemność, zdając sobie sprawę, że ma całkowitą władzę nad tym, jak postrzegamy portretowanych przed niego bohaterów. Ustanawia pewien status quo, przez sześć odcinków składa obraz ze skrawków informacji, by w finale zagwarantować wielkie trzęsienie ziemi. Pokazuje, jak łatwo można dać się zwieść osądom i szybkim wyciąganiem wniosków. Te same obrazy mogą prowadzić do różnych interpretacji. 

Przeczytaj także: Kill the Jockey

Disclaimer cała zabawa zależy od narracji i aktorów, którzy muszą grać jak z nut, by prowadzić widzów w odpowiednie zakamarki oczekiwań, opinii i osądów. Cate Blanchett wciela się w Catherine Ravenscroft, uznaną dziennikarkę, która zgarnia nagrody za tematy, które przedstawia. Kobieta skrywa jednak sekret, który niemalże po 20 latach powraca do niej, by zniszczyć jej życie. Beztroskie wakacje sprzed lat mają swoje konsekwencje, a spotkanie nastoletniego Jonathana (Louis Partridge) położy się długim cieniem na jej przyszłości. Gorący romans przerodzi się w opowieść o zemście, a kino obyczajowe w psychologiczny dramat. Cuaron sprawia, że jest gęsto od emocji, a Blanchett bezbłędnie buduje bohaterkę, którą trudno polubić.

Ten serial nie jest tym, czym się wydaje i to jego największa siła. Alfonso Cuaron opowiada o zemście, kłamstwie i strachu przed prawdą. Disclaimer wciąga swoją zawiłą narracją, bawi humorystycznymi akcentami, rozpala seksualnymi uniesieniami, ale przede wszystkim przyciąga tajemnicą, którą odkrywamy wraz z bohaterami. Takie jakościowe seriale chcę oglądać.

Related Posts

Plotki o tym, że Wytłumaczenie wszystkiego to najbardziej polski węgierski film, nie są...

“Queer” to filmy, który jako pierwszy został wybuczany na pokazie prasowym. Nie oceniałabym go aż...

Pedro Almodovar debiutuje. “The Room Next Door” to jego pierwszy anglojęzyczny film, który z...

Leave a Reply