– daję 7 łapek!

Collateral to jedna z tych serialowych perełek, które przez przypadek wpadają w Twoje ręce, a zostają w głownie na dłużej. Sam środek kryzysu migracyjnego w Wielkiej Brytanii. W rządzie toczy się dyskusja na temat polityki otwierania bądź zamykania granic dla przybyszy ze wschodu. Na plecach czuć oddech terroryzmu i wiążącego się z nim nieustającego lęku, że każdy imigrant ze sobą ryzyko kolejnych ataków. David Hare stworzył trzymający w napięciu kryminał ze świetnie napisanymi rolami i dosadną krytyką systemu. Systemu, którego nie można pokonać – jedynym wyjściem jest umiejętne wykorzystywanie możliwości, jakie oferuje bądź smutne i zwyczajne płynięcie z głównym nurtem politycznej poprawności.

Collateral

Collateral

W Londynie dochodzi do zabójstwa. Ginie młody dostawca pizzy – imigrant, który znalazł się w Anglii nielegalnie, poszukując azylu. Śledztwo w sprawie jego śmierci doprowadzi policję do jego sióstr, handlarzy narkotyków i siatki przemytników ludzi. W sytuację zamieszana jest brytyjska armia, a MI6 macza we wszystkim palce, prowadząc nieczystą grę w słusznej sprawie. Collateral niezwykle spokojnie rozdaje karty, nie odkrywa wszystkich tajemnic i perfekcyjnie rozgrywa nastroje wśród klasy średniej brytyjskiego społeczeństwa. Skupia się na polityce i na poprawności politycznej w kryzysowej sytuacji, kiedy przybysze z zagranicy są witani z coraz mniejszym entuzjazmem, a podejrzliwość jest na porządku dziennym.

Prym w tej opowieści wiedzie niezwykle przenikliwa i inteligentna detektyw Kip Glaspie (Carey Mulligan). Kobieta właśnie dostała awans, w policji pracuje od 8 lat, porzucając na jej rzecz karierę nauczycielki. Czuje presje na plecach, chce udowodnić, że nadaje się do wykonywanego zawodu, a do tego próbuje działać z dala od schematu z empatią i czysto ludzkim podejściem do ofiar i podejrzanych. Mulligan jest hipnotyzująca. Aktorka kojarzy się z delikatnymi i dziewczęcymi postaciami, które skrywają w sobie jakieś bolesne tajemnice, a tutaj jej bohaterka twardo stąpa po ziemi i doskonale potrafi lawirować między obostrzeniami systemu, by otrzymać to, czego aktualnie potrzebuje. Twarda i wytrwała jest w stanie wiele poświęcić prowadzonej sprawie, stawiając swoją karierę na szali. Zachwyca to, że Mulligan nie tworzy jednowymiarowej postaci – kobiety ze złota, która próbuje zbawiać świat.

Collateral

Collateral

Collateral jest połączeniem sprawy kryminalnej ze społecznym zacięciem. A serial opływa tematycznym bogactwem. Dostajemy polityczne tło, problemy z traktowaniem kobiet w armii, traumę wojenną, działalność służb wywiadowczych, różnicę między uchodźcami a imigrantami zarobkowymi i ograniczenia w działalności policji. To cztery odcinki, które starają się w pełni wykorzystać posiadany czas, przez co opowieść wymaga uwagi i skupienia. Szczególnie, że z pozoru rutynowe śledztwo staje się pełne zawirowań i prowadzi do dużo większej sprawy.

David Hare stworzył mięsisty scenariusz, który z wprawą został przeniesiony na mały ekran. Aż żal, że produkcja nie otrzymała większej liczby odcinków, aby pogłębić niektóre poruszane tematy. Collateral jest surowe, momentami ponure i przejmujące, ale idealnie wpasowuje się w nastrój i czas. To mocna i interesująca historia z silnymi kobietami, które wcale nie chcą odgrywać drugich skrzypiec w męskim świecie. Nieprzyjaznym świecie współczesnego lęku i obaw przed tym, co nieznane.

Related Posts

Warszawski bon vivant z bagażem doświadczeń i kieliszkiem w dłoni raczej nie wzbudza sympatii od...

Mam taką przypadłość, że jak już coś zacznę oglądać, to muszę skończyć. Staram się dawać szansę...

Lubię bajkowe opowieści, w których dziewczynki są w centrum i samodzielnie pokonują przeszkody....

Leave a Reply