Będzie to już 12. edycja imprezy uważanej za największe w Europie Środkowo-Wschodniej święto kina o tematyce LGBT+. Projekcje festiwalowe będą odbywać się w 8 polskich miastach, poczynając od odsłony warszawskiej, zaplanowanej na 17-24 września. Potem część filmów pokazanych będzie też online, w internetowej edycji wydarzenia.
Festiwal pokaże rekordowych ponad 50 fabuł i dokumentów. Wśród nich nominowany do Queer Lion na Festiwalu w Wenecji „Saint-Narcisse”, a także oczekiwane: „Jump, Darling”, „Dlaczego nie ty”, „Valentina” i „Transkids”. Filmem otwarcia będzie „Łabędzi śpiew” z Udo Kierem, Jennifer Coolidge i Lindą Evans w rolach głównych.
Ważnymi zagadnieniem będzie w tym roku szkolna przemoc na tle homofobicznym, jak w rozgrywającym się w szkole filmie „Fag”. Widzowie i widzki zobaczą też wybór klasyki niemieckich filmów z lat 80-tych poruszających zagadnienia związane ze społecznością LGBT.
– Rozrastanie się naszego programu oznacza coraz większą inkluzywność i różnorodność – staramy się zapewnić ekranową reprezentację możliwie jak najszerszemu spektrum odbiorczyń i odbiorców, odpowiadając zarazem na potrzeby zróżnicowanego grona widzów. Podczas tegorocznej hybrydowej edycji festiwalu zaprezentujemy pełnometrażowe fabuły skierowane do fanów zarówno undergroundowego prowokatora Bruce’a LaBruce’a („Saint-Narcisse”), jak i entuzjastek lesbijskiego coming-of-age („My First Summer”, „Przeklęta wiosna”), sekcja dokumentalna obejmie z kolei tematy zaczerpnięte z historii drugiej wojny światowej, jak „Dear Fredy”, przybliżający postać homoseksualnego Żyda, Fredy’ego Hirscha, próbującego ratować dzieci osadzone w Theresienstadt i Auschwitz, ale i te, które wstrząsnęły społecznością zeszłego lata, jak „7-my sierpnia” – mówi Anna Flagmańska, zajmująca się programem festiwalu. – Wśród najciekawszych produkcji trzeba też wymienić australijską, dokumentalną „Morganę”, której tytułowa bohaterka z rozbrajającą szczerością opowiada o swojej przemianie ze stłamszonej gospodyni domowej w wyzwoloną twórczynię feministycznych filmów erotycznych, której ciężka depresja nie pozwala jednak cieszyć się nowymi sukcesami. Nie jest to bowiem klasyczna opowieść o kobiecej emancypacji z nieodwracalnym happy endem.
Z roku na rok rozszerza się też festiwalowy repertuar filmów krótkometrażowych. – Bloków krótkometrażowych pojawi się w tym roku aż pięć – dodaje Anna Flagmańska. – Na szczególną uwagę zasługują filmy południowokoreańskiego reżysera Sung-bina Byuna: „God’s Daughter Dances” o transpłciowej tancerce wezwanej przed komisją wojskową oraz „Hands and Wings” ukazujący perspektywę młodego geja, któremu niepełnosprawność uniemożliwia samodzielną realizację seksualnych pragnień, a także zestaw Lesbian Shorts, niejednorodny gatunkowo, bo obok komedii romantycznej znajdziemy tam enigmatyczne ghost story i przybliżający doświadczenia kobiet przeżywających miłość w różnym wieku – od nastolatek ze szkolnej drużyny piłki ręcznej („Regarde passer mon fantôme”) po seniorki oddające się erotycznym uniesieniom w domu spokojnej starości („Strangers”). W czułe struny uderza „Ayaneh”, opowieść o młodej uchodźczyni z Afganistanu, wyzwalającej się z okowów patriarchatu. Przypomnimy również queerowe rewelacje sezonu – godną następczynię „Portretu kobiety w ogniu”, czyli „Świat, który nadejdzie” Mony Fastvold i „Ostatni komers” Dawida Nickela – pełnometrażowy debiut jednego z najbardziej obiecujących polskich twórców młodego pokolenia.
12. LGBT Film Festival będzie odbywał się w 8 miastach oraz online:
WARSZAWA, Kinoteka 17-24 września
GDAŃSK, Kino Kameralne Cafe 17-24 września
WROCŁAW, Kino Nowe Horyzonty 17-23 września
KRAKÓW, Kino Pod Baranami 17-23 września + e-kinopodbaranami.pl, 24 września-3 października
ŁÓDŹ, Kino Bodo 18-23 września
POZNAŃ, CKZ/Kino Pałacowe 27 września-3 października
KATOWICE, Drzwi Zwane Koniem 29 września-3 października
BYDGOSZCZ, MCK/Kino Orzeł 30 września-3 października
ONLINE, na platformie Outfilm.pl 4-18 października