8 listopada we Wrocławiu rozpoczyna się 13. edycja American Film Festival. Organizatorom udało się zebrać prawdziwe perełki amerykańskiego kina niezależnego. Spośród licznej oferty wybrałam dla Was kilka produkcji, na które warto zwrócić uwagę. Na mojej liście znalazły się nie tylko wielkie tytuły, które przyciągały uwagę na największych festiwalach, ale też filmy bardziej kameralne. Wyborów dokonało moje serce – ewentualne zażalenia proszę kierować w tamtą stronę 🙂
Jednym głosem, reż. Maria Schrader
W 2017 roku światem wstrząsnęła informacja o wielkim skandalu w Hollywood. Reporterki „New York Times” Megan Twohey i Jodi Kantor opisały historię, która przerwała milczenie wokół tematu molestowania seksualnego przez najpotężniejszego producenta, Harveya Weinsteina. Wykorzystywanie, szantażowanie ofiar i tuszowanie przestępstw przez szefa Miramaxu i The Weinstein Company trwało od dziesięcioleci. Publikacja zapoczątkowała ruch #MeToo. Ostatecznie Weinstein został oskarżony i skazany na 23 lata więzienia. / opis dystrybutora
Wieloryb, reż. Darren Aronofsky
Charlie już od lat żyje na marginesie świata uwięziony w małym mieszkaniu przez chorobliwą otyłość. Odrzucony, nie bez powodu, przez swoich bliskich, samotnie zmierza w życiową przepaść. Wystarczy jednak jeden impuls, jedno spotkanie, by zapalić w nim płomień nadziei na to, że jeszcze nie wszystko stracone. Charlie podejmuje próbę nawiązania dawno utraconego kontaktu z nastoletnią córką. Wie, że czeka go niesłychanie trudne spotkanie. Zdaje sobie sprawę, że ryzykuje utratę ostatniego złudzenia. Gotów jest jednak podjąć to ryzyko z wiarą, że także dla niego jest jeszcze szansa na odkupienie./ opis festiwalowy
Do ostatniej kości, reż. Luca Guadagnino
Do ostatniej kości to opowieść o pierwszej miłości między Maren (Taylor Russell), młodą kobietą, uczącą się, jak przetrwać na marginesie społeczeństwa, a Lee (Timothée Chalamet), porywczym wyrzutkiem i włóczęgą. W czasie wspólnej odysei na dystansie tysiąca mil poznają boczne drogi, ukryte zaułki i rozmaite pułapki Ameryki epoki Ronalda Reagana. Pomimo wysiłków nie mogą jednak uciec od tragicznej przeszłości. Ostatecznie będą musieli zdecydować, czy ich uczucie jest w stanie pokonać ich odmienność. / opis dystrybutora
Piosenka o miłości, reż. Max Walker-Silverman
Kameralna opowieść o kobiecie (Dale Dickey), która rozbija obóz gdzieś na zachodzie Ameryki i czeka na spotkanie z dawnym towarzyszem. Lito (Wes Studi) jest jej dawną miłością. Max Walker-Silverman pokazuję parę ludzi po przejściach.
Aftersun, reż. Charlotte Wells
Młody ojciec Calum i jego córka Sophie wyjeżdżają razem do tureckiego kurortu. Podczas wspólnych wakacji, które nagrywają na kasecie VHS, stają się sobie bliżsi, niż kiedykolwiek.
Acidman, reż. Alex Lehmann
Alex Lehmann wyreżyserował film „Blue Jay”, który od wielu lat jest w moim sercu, dlatego bez zastanowienia wybieram kolejną produkcję tego twórcy. Tym razem opowiada o relacji trzydziestoparoletniej Maggie (Dianna Argon) z ojcem (Thomas Haden Church). Będzie o samotności, starzejących się rodzicami i tęsknocie za przeszłością.
Dwa bieguny Clemence, reż. Alex Heller
Clemence (w tej roli reżyserka i scenarzystka Alex Heller) wraca nagle do domu. Rodzice (Steve Buscemi i J. Smith-Cameron) nie są raczej zachwyceni, a dziewczyna trafia do piwnicy, czyli tam gdzie znajdują się dzieci, którym nie udaje się skok w dorosłość. Alex Heller w swoim filmie opowiada o relacjach międzyludzkich i problemach ze zdrowiem psychicznym. Wszystko ubrane jest w szaty czarnego humoru.
Konsekwencje, reż. Amy Redford
Film córki Roberta Redforda. Opowieść o nastolatce, która online poznaje starszego chłopaka. Eric (Kule Gallner) pewnego dnia staje na progu jej domu, a sytuacja robi się mocno skomplikowana. Mama Anny dziwnie reaguje na nową miłość córki. W tle mamy historie z przeszłości i skrywane tajemnice.
Roving Woman, reż. Michał Chmielewski
Los Angeles, 2022. Sara zostaje wyrzucona z domu przez swojego „prawie sławnego” chłopaka. Ubrana w wieczorową suknię, z pustymi rękami, rusza w drogę. Próbuje wrócić w rodzinne strony i pogodzić się z matką, ale jej podróż przyjmuje nieoczekiwany kierunek. Sara kradnie samochód i rusza przed siebie. Przemierzając kalifornijskie pustynie, spotyka niezwykłych, lecz zagubionych ludzi, którzy tak jak ona poszukują swojej własnej drogi. Każdej nocy Sara przegląda znalezione w aucie rzeczy. Właściciel skradzionego samochodu Gregory Milloy zaczyna ją coraz bardziej fascynować. Ostatecznie Sara postanawia go odnaleźć. / opis dystrybutora
Wskrzeszenie, reż. Andrew Semans
Margaret próbuje chronić siebie i córkę przed swoim agresywnym byłym chłopakiem Davidem, który pojawił się w jej życiu po dwudziestu dwóch latach nieobecności.